wektoprowy ludzik idący po schodach na niebieskim tle

KSeF – od czego zacząć, żeby sprawnie wdrożyć e-faktury w firmie. 7 prostych kroków

Autor

Zespół Ksef.pl

Data publikacji

2025-11-20

Spis treści:

Od 2026 r. KSeF (Krajowy System e-Faktur) stanie się obowiązkowy dla większości przedsiębiorców w Polsce. Jeśli zastanawiasz się, jak poradzić sobie z KSeF i od czego zacząć, poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować Twoją firmę do zmian krok po kroku.

1. Sprawdź, od kiedy KSeF dla Twojego biznesu

Nie wszyscy przedsiębiorcy wchodzą w system w tym samym czasie:

  • Duże firmy (powyżej 200 mln zł obrotu) zaczną obowiązkowo wysyłać i pobierać faktury już od 1 lutego 2026 r. Od tego dnia mali i średni przedsiębiorcy będą też już musieli pobierać faktury kosztowe wyłącznie z systemu KSeF.
  • Małe i średnie przedsiębiorstwa będą korzystać z KSeF od 1 kwietnia 2026 r.
  • Mikrofirmy z niewielką sprzedażą do 10 tys. zł miesięcznie będą obowiązkowo wysyłać faktury do KSeF od 1 stycznia 2027 r.

2. Wybierz system do pracy z KSeF

Do pracy z KSeF można używać:

  • Rozwiązań darmowych od MF, takich jak Aplikacja Podatnika – umożliwiają wystawianie pojedynczych faktur w systemie, ale wymagają ręcznego uzupełniania danych i mają bardzo podstawowe działanie.
  • Komercyjnych programów zintegrowanych z KSeF – automatyzują wysyłkę faktur, generują je w wymaganym formacie i często oferują darmowy plan dla małych firm. Takie narzędzia pozwalają też zarządzać innymi funkcjami księgowymi i sprzedażowymi w jednym systemie.

Dzięki komercyjnym rozwiązaniom obsługa KSeF jest szybsza i mniej podatna na błędy, co ma duże znaczenie przy większej liczbie faktur.

Zobacz też: KSeF: Aplikacja Podatnika od MF czy profesjonalny program do faktur – co wybrać?

3. Uzyskaj dostęp do KSeF i pobierz certyfikat

Aby korzystać z systemu:

  • Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą uwierzytelnić się w KSeF przy użyciu profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
  • Spółki lub inne podmioty niebędące osobami fizycznymi mogą uwierzytelnić się pieczęcią kwalifikowaną. Jeśli nie posiadają pieczęci, muszą złożyć formularz ZAW-FA w urzędzie skarbowym, aby wyznaczyć administratora, który będzie uwierzytelniał się i działał w KSeF w imieniu podmiotu. 

Osoby lub podmioty korzystające z komercyjnych narzędzi do fakturowania, potrzebują skorzystać z innej metody uwierzytelniania, dedykowanej dla rozwiązań automatycznych. W tym celu generuje się token lub certyfikat KSeF, który umożliwia komunikację między programem do fakturowania a KSeF i automatyczne przesyłanie wystawionych faktur. 

Zobacz też: Jak działa uwierzytelnienie w KSeF? Wszystko, co musisz wiedzieć

4. Nadaj uprawnienia użytkownikom

Dobrze skonfigurowany system do wystawiania faktur pozwala przydzielać role, które mogą określać:

  • dostęp do wystawiania faktur,
  • przeglądanie dokumentów,
  • kontrolę nad uprawnieniami innych użytkowników.

Uprawnieniami możesz zarządzać wewnątrz systemu, z którego korzystasz lub bezpośrednio w KSeF, jeśli przewidujesz wykorzystanie Aplikacji Podatnika KSeF dostarczonej przez MF. 

Zarządzanie uprawnieniami ułatwia współpracę w firmie i zapewnia bezpieczeństwo danych. Zadbaj o procedury i odpowiednie uprawnienia dla osób, które będą miały dostęp do KSeF.

5. Skonsultuj się ze swoim biurem księgowym

Przed rozpoczęciem pracy z KSeF warto omówić z księgowym lub biurem rachunkowym:

  • kto będzie odpowiedzialny za wysyłkę faktur,
  • jak odbierane i dekretowane będą faktury kosztowe,
  • jakie pełnomocnictwa będą potrzebne do obsługi systemu.

Takie ustalenia ułatwiają codzienną pracę i zmniejszają ryzyko nieporozumień.

6. Sprawdź poprawność danych i format faktur

Faktury w KSeF mają formę ustrukturyzowaną, co oznacza, że każda niezgodna z wzorem faktura może zostać odrzucona. KSeF nie sprawdza poprawności faktur, wyłącznie zgodność techniczną z udostępnioną przez MF schemą. 

W komercyjnych programach z integracją KSeF format i struktura faktury są automatycznie dopasowywane do wymogów systemu, dzięki czemu użytkownik nie musi samodzielnie zajmować się mapowaniem pól. Odpowiedzialność za poprawność danych na fakturze nadal leży po stronie przedsiębiorcy.

Dlatego:

  • Zadbaj o poprawność danych firmowych (NIP, adres, dane kontrahentów), aby uniknąć pomyłek podczas wysyłki faktur.
  • Sprawdź, czy wystawiane przez Ciebie faktury zawierają wszystkie wymagane przepisami elementy.
  • Sprawdź, czy zawarłeś w e-fakturze wszystkie dane istotne ze względów biznesowych (numery kont, dane kontaktowe, numer BDO i inne).
  • Sprawdź, czy Twoje faktury prawidłowo przetwarzane są w KSeF (przyjęcie pliku i nadanie fakturze numeru KSeF).
  • Sprawdź jak wygląda wizualizacja Twojej faktury po stronie nabywcy, na przykład przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF wydanej przez MF – czy jest na niej wszystko, co chciałeś przekazać kontrahentowi?
  • Skonsultuj swoje faktury z biurem rachunkowym lub księgową, z którą współpracujesz.

Zobacz też: Wystawianie faktur w KSeF – co się zmieni dla przedsiębiorców?

7. Dostosuj procedury w firmie

Wdrożenie KSeF wymaga zmian w codziennych procesach:

  • przeszkolenia pracowników w obsłudze faktur i reagowaniu na błędy,
  • aktualizacji procedur sprzedaży, księgowości i obsługi klienta,
  • aktualizacji systemów, z których korzystasz w firmie – jeśli korzystasz z ERP lub systemu do faktur, sprawdź automatyczne przesyłanie i odbiór faktur do KSeF oraz jak działa integracja tych programów z KSeF.

Dzięki temu wprowadzenie KSeF będzie płynne, a codzienna obsługa faktur mniej czasochłonna.

Podsumowanie

Wdrożenie KSeF nie musi być trudne. Wystarczy wybrać odpowiednie narzędzie, uzyskać dostęp i certyfikat, nadać uprawnienia oraz sprawdzić poprawność danych w firmie. Dostosowanie procedur i przeszkolenie pracowników pozwoli korzystać z systemu bez stresu i sprawnie obsługiwać e-faktury.

Zobacz więcej opinii

Spis treści:

Bądź na bieżąco

Tu znajdziesz informacje o nowych regulacjach i zmianach w przepisach, żebyś był zawsze na bieżąco.


KSeF: Aplikacja Podatnika od MF czy profesjonalny program do faktur – co wybrać?

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur firmy w całej Polsce muszą przygotować się na nowy sposób fakturowania. Aby ułatwić start przedsiębiorcom, Ministerstwo Finansów udostępni darmowe narzędzie do wystawiania faktur w KSeF  – Aplikację Podatnika. 

Czytaj dalej

KSeF: Aplikacja Podatnika od MF czy profesjonalny program do faktur – co wybrać?

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur firmy w całej Polsce muszą przygotować się na nowy sposób fakturowania. Aby ułatwić start przedsiębiorcom, Ministerstwo Finansów udostępni darmowe narzędzie do wystawiania faktur w KSeF  – Aplikację Podatnika. 

Czytaj dalej

KSeF: Aplikacja Podatnika od MF czy profesjonalny program do faktur – co wybrać?

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur firmy w całej Polsce muszą przygotować się na nowy sposób fakturowania. Aby ułatwić start przedsiębiorcom, Ministerstwo Finansów udostępni darmowe narzędzie do wystawiania faktur w KSeF  – Aplikację Podatnika. 

Czytaj dalej

Sprawdź, jak przygotować firmę do KSeF

Lorem ipsum in tempus tempor amet elit gravida nisi laoreet eu massa nec ornare laoreet et ut ut turpis tempus ac egestas scelerisque ultrices ut.

Sprawdź za darmo